Adwokaci i wybory prezydenckie 2020

Adwokaci i wybory prezydenckie 2020

Od czasu jak jeden z młodych Kolegów nazwał mnie w sieci ‚sumieniem adwokatury polskiej’ przestałem regularnie wypowiadać się na tematy prawno polityczne. Bo to określenie, z jednej strony miłe, nawet nobilitujące (na wyrost), jakoś tak przyniosło refleksję: może już dosyć. W okresie wyborczym nie opublikowałem żadnego tekstu. Ale czas jest szczególny. Przed nami II tura wyborów prezydenckich. Mamy dwóch kandydatów. A te wybory to więcej niż wybór między nimi. Dlatego krótko, bez głębszych analiz, pozwalam sobie przedstawić moje stanowisko a zarazem przesłanie do młodzieży prawniczej. Jest to oczywiście moje zdanie: Nie wyobrażam sobie aby szanujący się adwokat mógł oddać głos na obecnie urzędującego Prezydenta RP Andrzeja Dudę. Nie można. Nie […]

#Trzaskowski2020

#Trzaskowski2020

Rafał Trzaskowski budzi nadzieję. 3 czerwca 2020 r. w Dzienniku Ustaw pod poz. 988 opublikowane zostało Postanowienie Marszałka Sejmu w sprawie zarządzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Od momentu opublikowania postanowienia można zbierać podpisy poparcia dla kandydatury Rafała Trzaskowskiego na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, korzystając z karty: 9 czerwca 2020 r. 6:30 Ponad milion podpisów poparcia w ciągu niespełna 6 dni 🙂 Efekt Trzaskowskiego

PiS to jest taka partia, która nawet jak mówi prawdę to kłamie

PiS to jest taka partia, która nawet jak mówi prawdę to kłamie

Politycy Zjednoczonej Prawicy konsekwentnie twierdzą, że nie zaistniały przesłanki do wprowadzenia w Polsce jednego z przewidzianych konstytucyjnie stanów nadzwyczajnych. Oczywiście większość polityków PiSowskich nie ma własnego zdania i bezmyślnie powtarza to, co mówi Prezes Wszystkich Prezesów. Niekiedy aż przykro słuchać, gdy pisowscy politycy bronią tezy o braku przesłanek do wprowadzenia stanu nadzwyczajnego. Spójrzmy zatem co mówi Konstytucja i ustawa o stanach nadzwyczajnych, zwracając uwagę na przesłankę zagrożenia i prawne wyłączenie możliwości wprowadzenia stanu wyjątkowego. Konstytucja: Art. 228. 1. W sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające, może zostać wprowadzony odpowiedni stan nadzwyczajny: stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski żywiołowej. 2. Stan nadzwyczajny może być wprowadzony tylko na podstawie […]

Ukoronować Pana Prezydenta

Ukoronować Pana Prezydenta

Liczba zachorowań w Polsce od 4 marca 2020 r. Koronawirus w Polsce Infogram Wzrost liczby zachorowań  postępuje wykładniczo. Polska jest faktycznie w stanie wyjątkowym. Ale władze nie wprowadzają jednego z przewidzianych konstytucyjnie stanów nadzwyczajnych (są już przesłanki do wprowadzenie stanu wyjątkowego, bardziej rygorystycznego niż stan klęski żywiołowej), tylko i wyłącznie z jednego powodu: wybory prezydenckie 10 maja 2020 r. Wprowadzenie jednego z konstytucyjnie przewidzianych stanów nadzwyczajnych z mocy samego prawa przesuwa wybory. Rząd korzysta zatem – i moim zdaniem nadużywa – z uprawnień wynikających z ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych i ogłasza stan epidemii. Czy wobec stanu epidemii i jej rozmiarów można przeprowadzać wybory powszechne ? Przełożono olimpiadę. Organizatorzy Wimbledonu […]

Zarząd miasta Poznania powinien podać się do dymisji.

Zarząd miasta Poznania powinien podać się do dymisji.

Roman Trębacz Zarząd miasta Poznania powinien podać się do dymisji. Kontrowersyjna i ciut odważna teza, szczególnie, że moim korzeniom politycznym zdecydowanie bliżej do obecnej opozycji w kraju, która dzięki mieszkańcom, rządzi Poznaniem przez ostatnie pięć lat z okładem. Teza, to twierdzenie, dla którego powinienem przedstawić uzasadnienie. Najprostsze….. uważam, że obecny zarząd miasta to zły gospodarz Poznania. Dlaczego powinien podać się do dymisji, zrezygnować ? Bo to najszybsza i znacząco tańsza forma zmiany zarządu miasta, niż referendum o odwołanie prezydenta miasta. Zdaję sobie sprawę, że stwierdzenie zły gospodarz to zbyt lakoniczne uzasadnienie potrzeby zmian. Zacznę od plusów obecnej władzy, która utożsamiana jest i słusznie, z prezydentem Jackiem Jaśkowiakiem, . Niestety pozytywów […]

Głosuję na Franka

Głosuję na Franka

Franciszek Sterczewski – lista Nr 5 Koalicja Obywatelska, miejsce 20. ostatnie na liście ! Mój kandydat.  Adwokaci jak i przedstawiciele innych zawodów prawniczych uczestniczących w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości: sędziowie, prokuratorzy, radcowie prawni; przed nadchodzącymi wyborami parlamentarnymi stają przed trudnym wyborem. Bo, że na PiS głosować nie mogą, to jest oczywiste. Żaden szanujący się prawnik nie może w wyborach parlamentarnych oddać głosu na partię, która w ciągu czterech lat permanentnie łamała Konstytucję, zniszczyła Trybunał Konstytucyjny, z premedytacją poprzez akcje bilbordowe i niewyobrażalną, zorganizowaną akcję hejterską godziła w autorytet sędziów i sądownictwa. Prawnikom nie wolno oddać głosu w wyborach parlamentarnych na partię, której urzędnicy odmawiali publikacji wyroków Trybunału Konstytucyjnego, twierdząc że są […]

Posłowie parlamentarnej większości – wyjątkowa kasta tworząca buble prawne

Posłowie parlamentarnej większości – wyjątkowa kasta tworząca buble prawne

Sejm to fabryka bubli prawnych? Po lekturze tego raportu marszałek Kuchciński powinien zapaść się pod ziemię Posiedzenia Sejmu raz w miesiącu, nagminne poprawianie bublowatych ustaw, trzydziestosekundowy limit wypowiedzi przysługujący opozycji podczas debat, wyłączanie mikrofonu na posiedzeniach komisji, obcinane posłom pensji i nakładanie różnego rodzaju kar to chleb powszedni trzymanego pod butem PiS-owskich marszałków parlamentu. Jeszcze nigdy w historii polskiego parlamentaryzmu opozycja nie była traktowana w sposób tak brutalny, jak pod rządami Prawa i Sprawiedliwości. Jednym z punktów wyborczych ugrupowania Jarosława Kaczyńskiego było wprowadzenie tzw. “pakietu demokratycznego”, który obejmował m.in. likwidację sejmowej “zamrażarki”, 3-godzinny blok pytań do premiera na każdym posiedzeniu Sejmu czy możliwość zabrania głosu szefowi każdego klubu, w każdym […]

Czy Sejm przyjmie senackie poprawki do ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego?

Czy Sejm przyjmie senackie poprawki do ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego?

4 lipca 2019 r. Sejm przyjął poprawki Senatu. W procesie legislacyjnym ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego i niektórych innych ustaw, ani w Ministerstwie Sprawiedliwości ani w Sejmie nie uwzględniono opinii środowiska adwokackiego i radcowskiego. Nie uwzględniono ani jednej zgłaszanej przez te środowiska poprawki do projektu ustawy. Nie wzięto pod uwagę głosu tych, do których kierowane są przepisy procedury i którzy te przepisy stosują w wykonywaniu swojej pracy zawodowej. Co więcej, szermując argumentem rzekomej walki z „obstrukcją procesową” Minister Sprawiedliwości w zasadzie nie ukrywał, że niektóre z przepisów są „antyadwokackie”. W istocie, nowelizacja stwarza wiele pułapek procesowych, które być może poprawią statystyki sądowe (wszak wiele spraw na różnych […]

Nowelizacja KPC w Senacie

Nowelizacja KPC w Senacie

Senator adwokat Zbigniew Cichoń zgłasza poprawki do nowelizacji Kodeksu postepowania cywilnego postulowane przez środowisko adwokackie.   Połączone komisje – Ustawodawcza i Praw człowieka – Senatu RP w dniu 25 czerwca 2019 r.obradowały nad tekstem uchwalonej przez Sejm ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego i niektórych innych ustaw.Stanowisko Naczelnej Rady Adwokackiej prezentował Sekretarz NRA adw. Rafał Dębowski. Poważne i uwzględniające krytyczne głosy adwokatów, stanowisko przedstawił senator adwokat Zbigniew Cichoń, który zapowiedział zgłoszenie odpowiednich poprawek podczas posiedzenia plenarnego Senatu w dniu 26 czerwca 2019 r. 26 czerwca 2019 r. Podczas planarnego posiedzenia Senatu, senator adwokat Zbigniew Cichoń złożył wnioski legislacyjne (poprawki), o których mówił podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej Senatu. Poprawki zostały […]

Skąd się biorą sędziowie? Vol.2

Skąd się biorą sędziowie? Vol.2

Raport z badania procesu selekcji kandydatów na wolne stanowiska sędziowskie przez Krajową Radę Sądownictwa w r. 2018. Fundacja Court Watch Polska publikuje już drugi raport o procesie doboru i selekcji prawników na stanowiska sędziowskie. Pierwszy raport publikowaliśmy na MacLawye® 13 czerwca 2018 r. Obecny nie pozostawia złudzen, że oddala się perspektywa spełnienia w Polsce idei stanowiska sędziego jako „korony zawodów prawniczych”. A przecież ta zasada powinna być fundamentem reformy systemu wymiaru sprawiedliwości w Polsce. Pobierz raport w formacie .pdf Czytaj w przeglądarce Issuu   Poprzez przywrócenie instytucji asesora sądowego, większość stanowisk orzeczniczych w sądach rejonowych zajęli niespełna 30-letni absolwenci Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, z których większość trafiła na aplikację […]