Bardzo dobry wybor Donalda Tuska

Prof. Ćwiąkalski to bardzo dobry wybór Donalda Tuska. Oby nowoczesne poglądy Pana Profesora na prawo karne i pojęcie wolności człowieka, tak różne od tego co prezentowal Ziobro, szły w parze z wizją rzeczywistej reformy wymiaru sprawiedliwości. W latach 70. Zbigniew Ćwiąkalski był wśród studentów jednym z najbardziej lubianych i cenionych asystentów na Wydziale Prawa UJ. W latach 80. – uczciwym i odważnym działaczem nielegalnej „Solidarności”. A w latach 90. i obecnie – świetnym intelektualnie ekspertem, gotowym bez wynagrodzenia służyć ekspertyzą prawną na użytek państwa i polityków. Kolejny konflikt wybuchł, gdy profesorowie Ćwiąkalski i Andrzej Zoll powiedzieli „Newsweekowi”, że jedną z książek mentora Ziobry prof. Władysława Mąciora zarekomendował w czasach PRL […]

Jakiego ministra sprawiedliwości potrzebuje Polska

Donald Tusk nie ujawnił, kto jest jego kandydatem na stanowisko ministra sprawiedliwości. Po wyczynach Zbigniewa Ziobry, zwłąszcza jego projektach ustawodawczych zagrażających sędziowskiej niezawisłości i niezależnemu od władzy wykonawczej wymiarowi sprawiedliwości oraz samorządom prawniczym; jest to nominacja, której środowiska prawnicze oczekują z niepokojem i nadzieją.Dla twn24.pl Donald Tusk powiedział. „Potrzebuję lepszego Ziobry”Pytany o nowego ministra sprawiedliwości, nie chciał zdradzić jego nazwiska. – Jest kilka osób, o których poważnie myślę. Wiele osób mówi, ze potrzebny jest anty-Ziobro, a ja mówię: nie, potrzebny jest lepszy Ziobro – zadeklarował. – Dajcie mi czas na znalezienie kandydata który będzie łączył ochronę obywatela przed zakusami władzy z konsekwentnym zwalczaniem przestępczości – dodał. Polskiemu wymiarowi sprawiedliwości potrzebny jest […]

Prof. Andrzej Zoll nie odmówi

Ponieważ na MacLawye® już dwukrotnie rozważałem możliwość objęcia teki ministra sprawiedliwości przez Prof. Andrzeja Zolla, cytuję za twn24.pl wypowiedź Profesora na ten temat:  Jego zdaniem dwuletnie rządy PiS miały bardzo zły wpływ na wiele dziedzin życia społecznego, m.in. ustrój demokratyczny czy prawa człowieka. – Nie wszystko dało się na szczęście zepsuć. I dobrze, że jest nowa ekipa po dwóch latach rządzenia poprzedniej. Jeszcze parę miesięcy i mielibyśmy całkowicie sparaliżowany Trybunał Konstytucyjny – uważa Zoll.Jego zdaniem do przegranej PiS przyczynili się głównie ludzie młodzi, którzy całe swoje świadome życie przeżyli w wolnej Polsce. – Muszę pogratulować i podziękować młodym. Oni po prostu chcieli powrotu do normalności. Tego nie można zmarnować, trzeba […]

Asesor nie może być sędzią

Trybunał Konstytucyjny uznał dzisiaj, że asesor nie może orzekać tak jak sędzia, bowiem wobec asesora nie są spełnione wymogi i gwarancje jego niezawisłości. Jednocześnie TK odroczył wykonanie wyroku na maksymalny możliwy czas, czyli na 18 miesięcy.Do Sejmu ubiegłej kadencji wpłynął prezydencki projekt ustawy o powoływaniu przez Prezydenta „sędziów na okres próbny”. Z uwagi na samorozwiązanie się Sejmu projekt ten nie wszedł pod obrady Sejmu i prawdopodobnie zostanie w obecnym Sejmie ponownie przez Prezydenta złożony.Analizując projekt prezydencki o powoływaniu „sędziów na próbę” trzeba dojść do wniosku, że poza zmianą nazwy z „asesor” na „sędzia na okres próbny” oraz tą zmianą, że asesor był mianowany przez Ministra Sprawiedliwości a sędzia na próbę […]

Adwokaci i radcowie prawni

Utrzymywanie w zreformowanym wymiarze sprawiedliwości dwóch korporacji o identycznych kompetencjach nie ma sensu. Błędy adwokatury popełnione w toku dyskusji o unifikacji zawodu adwokata i radcy prawnego są oczywiste. Adwokatura traktowała radców jako prawników „gorszych”. Czas pokazał,że linia podziału w obu środowiskach jest inna. Tak jak wszędzie prawnicy w obu korporacjach dzielą się na mądrych i głupich, a przynależność do określonej korporacji na ten podział wielkiego wpływu nie ma. Przyjmując założenia reformy wymiaru sprawiedliwości adwokatura powinna ocenić realiztycznie obecną sytuację i zaproponować radcom prawnym pełną unifikację obu zawodów. Należy zaproponować ustawę w oparciu o którą radcowie prawni z mocy samego prawa staną się adwokatami, bez żadnych warunków, żadnych egzaminów dodatkowych z […]

O współpracę środowisdk prawniczych

W mojej koncepcji reformy wymiaru sprawiedliwości zasadniczy nacisk kładę na SOLIDARNOŚĆ środowiski prawniczych; i to solidarność instytucjonalną, tzn. nakładającą na sędziów, prokuratorów i adwokatów, współodpowiedzialność za kształt i funkcjonowanie sądów. Współodpowiedzialności musi towarzyszyć przyznanie prokuratorom i adwokatom, poprzez ich organizacje samorządowe (z pominięciem w wypadku prokuratury ministra sprawiedliwości), uprawnień i realznego wpływu na kształtowanie personalnego składu sądów, na nominacje sędziowskie, awanse sędziów, przydział sędziów do określonych wydziałów. Okazuje się, że na współpracę wszystkich środowisko prawniczych w opracowaniu koncepcji reformy Rzecznik Praw Obywatelskich Dr Janusz Kochanowski zwracał uwagę już w marcu 2006 r. w wywiadze dla Gazety Prawnej, mówiąc: Ale jeśli ktoś zaprzeczy, że reformy są niezbędne – to wówczas rzeczywiście […]

Wymiar sprawiedliwości w Konstytucji RP

Wymiar sprawiedliwości w Konstytucji RP Pojęcie „wymiaru sprawiedliwości” zdefiniowane jest w Rozdziale VIII Konstytucji RP, w którym stwierdzono, że: Rozdział VIII SĄDY I TRYBUNAŁY Art. 173. Sądy i Trybunały są władzą odrębną i niezależną od innych władz. Art. 174. Sądy i Trybunały wydają wyroki w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej. SĄDY Art. 175. Wymiar sprawiedliwości w Rzeczypospolitej Polskiej sprawują Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sądy administracyjne oraz sądy wojskowe. Definiując pojęcie „wymiaru sprawiedliwości” ustawodawca konstytucyjny nie uwzględnił w przepisach roli jaką w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości odgrywają: prokuratura jako rzecznik interesu i łądu publicznego, oraz adwokatura jako reprezentant i obrońca praw obywateli. Gdyby nie zasady wykładni systemowej Konstytucji RP, która gwarantuje obywatelom prawo do […]